Branding

Het kan zo zijn dat u wel eens van branding gehoord heeft, maar dat het nog niet precies helemaal duidelijk voor u is. Vaak wordt deze term gebruikt wanneer u spreekt met bijvoorbeeld graphic designers die verantwoordelijk zijn voor uw huisstijl. Branding is eigenlijk een dezelfde definitie, alleen anders verwoord. In dit artikel gaan we dieper in op merkstrategieën en het opzetten van een vernieuwde branding, zodat u beter kunt begrijpen wat Buro Blink voor u zou kunnen betekenen.

Branding kan staan voor een naam, logo of zelfs slogan van een bedrijf. Het definieert wie het bedrijf is en waar het precies voor staat. Om ervoor te zorgen dat u de juiste klanten naar zich toe trekt, is het gebruiken van een sterke branding daarom ook van essentieel belang. Het is een identiteit en een stuk geschiedenis wat het bedrijf juist zo interessant maakt. Vaak investeren bedrijven niet genoeg in een goed doordachte branding, wat kan leiden tot een teleurstellend aantal bezoekers wanneer het product zich daadwerkelijk op de markt gaat bevinden. Branding wordt namelijk toegepast voordat de marketing echt in gang kan worden gezet en daarom is het ontwikkeling van een branding de eerste start van uw bedrijf.

Om uw brand te creëren, gaan we eerst kijken naar uw wensen en kijken hoe we dit het beste kunnen uitvoeren. Het maken van een logo is de eerste taak waar het branden begint, omdat vanaf dan pas alles in gang kan worden gezet. Denk bij uw logo aan originaliteit en functionaliteit, zodat u zich kunt onderscheiden. Wat voor product verkoopt uw bedrijf of wat voor diensten worden er aangeboden? Dit zijn goede manieren om een sterke logo te bedenken wat ook nog eens goed bij uw bedrijf zou passen. Nadat er een logo definitief uitgekozen is, wordt er gekeken naar de rest van de huisstijl. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan briefpapier tot aan enveloppen en visitekaarten tot aan het wachtmuziekje van uw telefoon.

Nadat alles is opgezet wordt het tijd om uw marketing hier in te gaan betrekken. Alle activiteiten die raakvlakken hebben met uw huidige branding wordt brand management genoemd. Er moet altijd voor worden gezorgd dat deze twee elementen elkaar blijven overlappen, om een goede strategie te creëren voor uw bedrijf. Het verhaal wat u verteld naar uw klant moet motiverend en kloppend overkomen en daarom is het verstandig eerst goed na te denken over de activiteiten die u graag zou willen inzetten.

Branding is ook op toepassing van promotionele doeleinden door bijvoorbeeld gebruik te maken van reclame. Ook hierin kan Buro Blink u verder helpen.
Door onze contacten met verschillende drukkerijen en eventbureau’s kunnen wij voor u een promotiecampagne realiseren. Wanneer u interesse heeft in een promofilm, after of professionele corporate movie kunnen wij u helpen met het bedenken van een goed concept wat we samen kunnen uitwerken. Met behulp van een professioneel video team kunnen wij het concept precies zo realiseren als dat u het voor u ziet.

Wat is nu het echte verschil tussen marketing en branding? Branding heeft een zogeheten pull-techniek, wat inhoudt dat het gebruik hiervan meer bezoekers zou moeten aantrekken op een organische wijze. Marketing daarentegen staat bekend om de push-techniek, een manier om op snelle wijze mensen een beslissing te laten maken met betrekking tot een product. Deze snelle manieren kunnen ingezet worden tijdens speciale dagen, seizoenen en andere soort acties. Er wordt ingespeeld op snelheid en het nemen van spoedige keuzes, waardoor producten dus ook sneller afgenomen worden. Branding is dus een rustige manier van promoten en wordt vaak gezien als een belangrijke element voor start-ups.